
Bir zamanlar sadece bilim-kurgu romanlarında okuduğumuz düşünce gücüyle çalışan makineler gerçek oluyor. Bunun ilk örnekleri bu yıl piyasaya çıkacak olan beyin gücüyle oynanan bilgisayar oyunları.
Bilgisayar oyunu düşkünleri, yakında sanal ortamda duygu ve düşünce yoluyla da oyun oynayabilecek. Oyunları daha da gerçek kılmaya aday olan ürünse özel bir başlık.
ABD-Avustralya ortak şirketi Emotiv'in ürünü olan EPOC adlı başlık, beyindeki elektriksel faaliyetleri algılayıp, kablosuz bağlantı yoluyla bilgisayara gönderiyor. Böylece oyunu oynayan kişi, sanal ortamda kontrol ya da kumanda çubuğu olmaksızın doğal ve sezgisel olarak hareket edebiliyor.
İnsan beyni yaklaşık 100 milyar sinir hücresi ya da nörondan oluşuyor; bunlar sinirsel uyarıları elektrik yoluyla ya da kimyasal olarak iletiyor.
EPOC, sinirsel faaliyetleri okumak için elektroensefalografi ya da EEG adı verilen bir yöntem kullanıyor. Halk arasında beyin elektrosu çekme diye de adlandırılan ve yaklaşık 100 yıldır kullanılan bu yöntemle beynin bir çok çalışma bozukluğu tespit edilebiliyor.
Başlık temel olarak beyin dalgalarını okuyup bunları bilgisayar oyununu yönetecek komutlara çeviriyor. Emotiv şirketinin Genel Müdürü Tan Le bu başlığın oyunlardaki sanal karakterlerin duygusal tepkilerini daha gerçekçi yapacağı görüşünde.
Bu yöntemin yeni olmadığını söyleyen Le herkesin kullanabileceği şekilde ve oyun oynamak için ilk defa piyasaya sürüldüğünü ifade ediyor. Epoc adı verilen teknoloji sayesinde bir çok yüz mimiğini yapmak mümkün.
Örneğin oyuncu gülümsediğinde göz kırptığında ya da yüzünü ekşittiğinde başlık bu mimikleri algılayıp oyundaki karakterin yüzüne aktarabiliyor. Ya da oyunda bir başka karakteri öldürdüğünüzde güler ya da mutlu olursanız sanal karakteriniz sizi duyarsızlıkla suçlayabiliyor.
Bu mimikler ya da eylemlerin sayısının 30'u aştığı belirtiliyor. Oyunculara sadece düşünce gücüyle sanal ortamda eşyaları hareket ettirebilmek düşüyor.
299 dolara satışa çıkacak olan EPOC, hareketleri algılamak için bir jiroskoba ve bilgisayara takılı USB ile bağlantı kurmasını sağlayacak kablosuz iletişim teknolojisine sahip.
Wii video oyunlarının yaratıcısı Nintendo firması da, EPOC'a benzer bir başlık geliştirmekle meşgul. Firmanın başkanı Satoru Iwata, çok yakın gelecekte artık bilgisayar oyunlarının sanal ortamda düşünce gücüyle oynanacağını söylüyor.
ASKERİ ALANDA DA KULLANILACAK
Düşünce gücüyle çalışan makinelerin kullanımı sadece oyun alanıyla sınırlı değil.
Amerikan ordusu son yıllarda bu alanda teknolojik ilerle sağlamak için yüz milyonlarca dolarlık yatırım yapıyor.
Savunma İleri Araştırma Projeleri Ajansı, kısa adıyla DARPA, geçtiğimiz ay Northop Grumman savunma firmasıyla, kullanıcısının gözüyle algılayamadığı nesneleri görmesini sağlayacak olan 'beyin dalgaları gözlüğü' adlı cihazın geliştirilmesi için 6.7 milyon dolarlık bir kontrat imzaladı.
Bir diğer savunma firması Honeywell ise, askerlerin başlıklarına yerleştirilecek sensörlerden fiziksel ve ruhsal durumlarını analiz edecek ve merkezdeki komutanlarına bildirecek bir cihaz geliştirme çalışmalarını sürdürüyor.
Düşünce gücü teknolojisinin kullanım alanları bunlarla da sınırlı değil. Yakın gelecekte güvenlik güçlerinin suçluları tespit etmesinden, felçli hastaların yeniden hareket etmesine kadar pek çok alanda, bahsi geçen makinelerin kullanılacağı öngörülüyor.
Emotiv firmasının geliştirdiği EPOC başlığı

